RCE Foto

(i) On JuzaPhoto, please disable adblockers (let's see why!)






Login LogoutJoin JuzaPhoto!
JuzaPhoto uses technical cookies and third-part cookies to provide the service and to make possible login, choice of background color and other settings (click here for more info).

By continuing to browse the site you confirm that you have read your options regarding cookies and that you have read and accepted the Terms of service and Privacy.


OK, I confirm


You can change in every moment your cookies preferences from the page Cookie Preferences, that can be reached from every page of the website with the link that you find at the bottom of the page; you can also set your preferences directly here

Accept CookiesCustomizeRefuse Cookies


  1. Galleries
  2. »
  3. Portrait and Fashion
  4. » Lula, on Battileddu: a widow!

 
Lula, on Battileddu: a widow!...

Su Battileddu

View gallery (9 photos)

Lula, on Battileddu: a widow! sent on March 15, 2019 (19:03) by Giosa. 9 comments, 1923 views.

at 55mm, 1/125 f/3.5, ISO 400, hand held.

A Lula, in Sardegna, ogni anno si celebra un Carnevale del tutto particolare, molto distante dalle colorate (e commerciali) mascherate cittadine. Si tratta di un rituale allegorico antichissimo, giunto inalterato fino ai giorni nostri grazie alla tenacia degli abitanti di questo paesino nel salvaguardare le proprie tradizioni. È un Carnevale che non rinnega i lati più oscuri ed apertamente pagani che stanno all'origine di questa festa, incentrato com'è sul sacrificio e sulla crudeltà. Il protagonista del Carnevale lulese è chiamato su Battileddu (o Batiledhu), la “vittima”, che incarna forse proprio Dioniso stesso – dio della natura selvaggia, forza vitale primordiale e incontrollabile. L'uomo che lo interpreta è acconciato in maniera terribile: vestito di pelli di montone, ha il volto coperto di nera fuliggine e il muso sporco di sangue. Sulla sua testa, coperta da un fazzoletto nero da donna, è fissato un mostruoso copricapo cornuto, ulteriormente adornato da uno stomaco di capra. Le pelli, le corna e il viso imbrattato di cenere e sangue sarebbero già abbastanza spaventosi: come non bastasse, su Battileddu porta al collo dei rumorosi campanacci (marrazzos) mentre sotto di essi, sulla pancia, penzola un grosso stomaco di bue che è stato riempito di sangue ed acqua. Per quanto possa incutere timore, su Battileddu è una vittima sacrificale, e la rappresentazione “teatrale” che segue lo mostra molto chiaramente. Il dio folle della natura è stato catturato, e viene trascinato per le strade del villaggio. Il rovesciamento carnascialesco è evidente nei cosiddetti Battileddos Gattias, uomini travestiti da vedove che però indossano dei gambali da maschio: si aggirano intonando lamenti funebri per la vittima, porgendo bambole di pezza alle donne tra la folla affinché le allattino. Ad un certo punto della sfilata, le finte vedove si siedono in cerchio e cominciano a passarsi un pizzicotto l'una con l'altra (spesso dopo aver costretto qualcuno fra il pubblico ad unirsi a loro); la prima a cui sfuggirà una risata sarà costretta a pagare pegno, che normalmente consiste nel versare da bere. In questo chiassoso e sregolato corteo funebre, intanto, su Battileddu continua ad essere pungolato, battuto e strattonato dalle funi di cuoio con cui l'hanno legato i Battileddos Massajos, i custodi del bestiame, uomini vestiti da contadini. È uno spettacolo cruento, al quale nemmeno il pubblico si sottrae: tutti cercano di colpire e di bucare lo stomaco di bue che il dio porta sulla pancia, in modo che il sangue ne sgorghi, fecondando la terra. Quando questo accade, gli spettatori se ne imbrattano il volto. Alla fine, lo stomaco di su Battileddu viene squarciato del tutto, e il dio si accascia nel sangue, sventrato. Si alza un grido: l'an mortu, Deus meu, l'an irgangatu! (“l'hanno ucciso, Dio mio, lo hanno sgozzato!”). Ecco che le vedove intonano nuovi lamenti e mettono in scena un corteo funebre, ma le parole e i gesti delle “pie donne” sono in realtà osceni e scurrili. Nel frattempo un altro capovolgimento ha avuto luogo: due dei “custodi” sono diventati bestie da soma e, aggiogati ad un carro come buoi, l'hanno tirato per le strade durante la rappresentazione. È su questo carro che viene issato il corpo esanime della vittima, per essere esibito alla piazza in alcuni giri trionfali. Ma la finzione viene presto svelata: un bicchiere di vino riporta in vita su Battileddu, e la festa vera e propria può finalmente avere inizio. Questa messa in scena della passione e del cruento sacrificio di su Battileddu si ricollega certamente agli antichi riti agricoli di fecondazione della terra; la cosa davvero curiosa è che la tradizione sarebbe potuta scomparire quando, nella prima metà del '900, venne abbandonata. È ricomparsa soltanto nel 2001, a causa dell'interesse antropologico cresciuto attorno a questa caratteristica figura, nell'ambito dello studio e valorizzazione delle maschere sarde. Ora, il dio impazzito che diviene montone sacrificale è di nuovo tra di noi. Tratto da http://bizzarrobazar.com/2013/11/02/su-battileddu/





What do you think about this photo?


Do you have questions or curiosities about this image? Do you want to ask something to the author, give him suggestions for improvement, or congratulate for a photo that you really like?


You can do it by joining JuzaPhoto, it is easy and free!

There is more: by registering you can create your personal page, publish photos, receive comments and you can use all the features of JuzaPhoto. With more than 242000 members, there is space for everyone, from the beginner to the professional.




user42139
avatar
sent on March 15, 2019 (19:38) | This comment has been automatically translated (show/hide original)

Excellent portrait and very interesting caption. Congratulations

avatarsupporter
sent on March 16, 2019 (9:58) | This comment has been automatically translated (show/hide original)

Photos of strong impact and excellently realized, like the others in the series. Really unique subjects, in tune with what you write in the interesting caption. Hello.

avatarsenior
sent on March 16, 2019 (10:03) | This comment has been automatically translated (show/hide original)

Congratulations!

avatarjunior
sent on March 16, 2019 (11:16) | This comment has been translated

Amazing picture!

avatarsenior
sent on March 16, 2019 (12:26) | This comment has been automatically translated (show/hide original)

Congratulations for this gallery and this picture....
Thank you for the deepening, really interesting!
Congratulations
A greeting
Fonzie

avatarsenior
sent on March 16, 2019 (13:21) | This comment has been automatically translated (show/hide original)

Thanks for the comments and for your appreciation!

avatarsenior
sent on March 16, 2019 (23:46) | This comment has been automatically translated (show/hide original)

Excellent light grazing, a beautiful portrait from.... Fear. Bravo Gio.... ;-)
Hello Stephen

avatarsupporter
sent on April 29, 2019 (15:56) | This comment has been automatically translated (show/hide original)

Portrait rather disturbing but adequate to what is described in the caption. Cheers to those who try to preserve the habits and customs of the place. I love Sardinia as my region. In Lula I have been on a bike starting from Posada, Lago di Torpè, ascent to S. Anna, crossing to Lula and back from Siniscola. Places where time has stopped. An indelible memory. Congrats Giosa.
Bye Josh ;-)

avatarsupporter
sent on April 20, 2024 (3:23) | This comment has been automatically translated (show/hide original)

Great close-up and attention-grabbing look. Congratulations


RCE Foto

Publish your advertisement on JuzaPhoto (info)

Some comments may have been automatically translated with Microsoft Translator.  Microsoft Translator



 ^

JuzaPhoto contains affiliate links from Amazon and Ebay and JuzaPhoto earn a commission in case of purchase through affiliate links.

Mobile Version - juza.ea@gmail.com - Terms of use and Privacy - Cookie Preferences - P. IVA 01501900334 - REA 167997- PEC juzaphoto@pec.it

May Beauty Be Everywhere Around Me