“ Mirino non all'altezza? incredibile. „
Lo dice dexterin
Questo è quello che dice DPreview:
“ Simply put, the Z9 offers one of the best viewfinder experiences of any camera on the market . In some ways, it's the most DSLR-like experience in the mirrorless camera universe, while also providing an experience a cut above even the likes of the Sony a1 with its nominally higher-resolution 9.44M-dot electronic finder.
Like a good optical finder, the Z9's EVF is basically transparent. It offers what is possibly the most natural-looking electronic viewfinder I've yet seen, showing its full resolution regardless of what the camera is doing (focusing, shooting, in playback, and so on). You basically forget it's an electronic viewfinder while still benefitting from all the advantages that it brings over an optical one.
Blackout-free shooting with the electronic-only shutter obviously helps here, but this isn't the first time we've seen it: Sony first offered that in a full-frame camera back in 2017 with the release of the a9. But there's more to it than that. Sony has recently upped the ante with the 9.44M-dot finders in its a7S III and a1 cameras, and in some scenarios, like playback, they look fantastic. But when I used the Sony a1 after the Nikon Z9 for actual shooting, I was underwhelmed .
That's because the Sony drops in resolution while you're focusing, regardless of what your display quality settings are. And when you've stopped focusing, the resolution rises again and the sensor stabilizer seems to hiccup and do a bit of a reset.
With the Z9, what you see when you first look through it is what you get. No resolution changes, no hiccups, no jolting. Just a smooth experience that allows for better focus (pun intended). Same resolution, same frame-rate, all the time.[ „
Questo lo dice PetaPixel:
“
The viewfinder is a joy to use . One person recently said that it's the first electronic viewfinder camera that didn't make them miss their optical finder. I completely agree. It's bright and crisp, and the low light performance has to be experienced to be believed.
In dim (or really, almost non-existent) light, putting my eye to the viewfinder shows the scene much brighter than I can see without the camera. As someone who does a lot of night photography, this will make a huge difference. Now I should be able to see enough through the viewfinder to work more efficiently. That means I'll save a lot of time normally spent doing test shots for focus and composition, and get home to bed sooner!
The Z9 is described as having “zero blackout” while shooting, but I think it's even better than that. Most mirrorless cameras have some type of flicker, even if it's minimal. With the Z9 however, nothing changes in the viewfinder as you shoot. Nikon goes into great detail explaining how the “dual-stream technology” does that, but it really has to be seen to be understood.
The camera offers options you can turn on to tell it's actually taking pictures when in silent mode (flashing lines at the edges of the viewfinder). Most of the time I don't need silent shooting, so I like turning on the nice quiet shutter sound it can make. But that sound is fake because there is… „
“ Il mirino oculare migliore del mercato: sempre attivo, luminoissimo
Un altro punto qualificante della Z9 è il mirino oculare digitale denominato Real-Live: grazie all'assenza dell'otturatore meccanico, l'immagine è sempre presente sullo schermo, senza intervalli di "nero", neppure brevissimi, come quelli per esempio della Sony A1. In pratica, durante una raffica, si può seguire il soggetto con la massima attenzione, come se si fosse un operatore video.
Il vantaggio non è da poco: chi scatta abitualmente raffiche, per esempio nella foto sportiva, sa che il "black out" tra uno scatto e l'altro allunga di molto i tempi di reazione del fotografo nella correzione dell'inquadratura, aumentando non poco gli scatti da scartare perché con parte del soggetto tagliato. Succede abitualmente, per esempio, nei repentini cambi di direzione, e non solo nella fotografia sportiva ma anche in quella naturalistica, quando si "cacciano" animali e uccelli.
Ma non solo: il nuovo mirino oculare OLED Quad-VGA, oltre a essere nitidissimo e cromaticamente fedele, offre anche picchi di luminosità incredibili, capaci di rendere l'intera gamma dinamica della macchina. Se si aumenta la luminosità (che di default è più bassa, anche per preservare la batteria, si può arrivare a 3000 nit, un valore notevolissimo, soprattutto perché nell'oculare non ci sono luci parassite o ambientali. „
By www.dday.it/redazione/41262/nikon-z9-i-primi-scatti-e-le-prime-riprese
E ancora:
“ Per sostituire una reflex il mirino è fondamentale e Nikon ha lavorato su due fronti in questo ambito. Da un lato troviamo un pannello OLED Quad-VGA da 3,690k punti ad elevata luminosità, in grado di arrivare fino a 3.000 nit di picco. Dall'altro il sistema Dual-Stream, che sfrutta la capacità di calcolo del processore quad-core EXPEED 7 e riesce a gestire in modo separato i dati che vanno memorizzati sulla scheda di memoria e quelli che invece devono servire alla visualizzazione in tempo reale delle immagini nel mirino. In questo modo è garantita una visione 'migliore del pentaprisma' in cui il flusso di immagini nel mirino ( che può arrivare fino a 120 fps ) non è mai interrotto: nessun black-out (tipico dell'alzata dello specchio nelle reflex o della memorizzazione del file nelle mirrorless), ma nemmeno nessun rallentamento. Le immagini scorrono nel mirino sempre fluide anche durante le raffiche più profonde. Davvero a volte non ci si accorge nemmeno di scattare.
Il mirino è davvero uno dei punti di forza di questa fotocamera: è sempre fluido e chiaro, con un'esperienza che può essere paragonata a quella del vetro delle reflex. In più anche durante le raffiche più profonde la visualizzazione è sempre fluida, senza blackout o frame persi, superando in questo aspetto l'esperienza delle fotocamere reflex. „
www.fotografidigitali.it/articoli/6181/nikon-z9-pazzesca-la-raffica-a-
P.S. sono solo alcune delle recensioni.