“ Quindi è il prodotto perfetto esente da qualsiasi difetto?
Perchè è proprio questo che mi piacerebbe capire.
I "difetti reali" di questa macchina e non quelli strumentalizzati da sedicenti tester che talvolta ( non solo con Nikon sia ben chiaro ) pare si divertano ad inventarsi difetti per poter fare titoli acchiappa-click. „
Flagship, il prodotto perfetto non esiste.
Esiste, tuttavia, un prodotto che meglio approssima la perfezione e, a mio parere, questa Z9 lo è.
Se questa macchina avesse disatteso le aspettative (tante) riposte, la critica -quella vera, proveniente dai più importanti siti di recensione, siti che fino a qualche mese fa hanno attaccato, a volte duramente, le scelte di Nikon- l'avrebbe annichilita.
Così non solo non è stato, ma si è verificato l'esatto opposto, una sorta di standing ovation.
Se si prende il Real Live della Z9, mirino che, a causa delle sue innovazioni e prestazioni eccellenti, è stato oggetto di denigrazione (tentativi più che altro) da parte di un pugno di haters allo sbaraglio, facendo due ricerche si trova questo:
“ Il mirino oculare migliore del mercato: sempre attivo, luminoissimo
Un altro punto qualificante della Z9 è il mirino oculare digitale denominato Real-Live: grazie all'assenza dell'otturatore meccanico, l'immagine è sempre presente sullo schermo, senza intervalli di "nero", neppure brevissimi, come quelli per esempio della Sony A1. In pratica, durante una raffica, si può seguire il soggetto con la massima attenzione, come se si fosse un operatore video.
Il vantaggio non è da poco: chi scatta abitualmente raffiche, per esempio nella foto sportiva, sa che il "black out" tra uno scatto e l'altro allunga di molto i tempi di reazione del fotografo nella correzione dell'inquadratura, aumentando non poco gli scatti da scartare perché con parte del soggetto tagliato. Succede abitualmente, per esempio, nei repentini cambi di direzione, e non solo nella fotografia sportiva ma anche in quella naturalistica, quando si "cacciano" animali e uccelli.
Ma non solo: il nuovo mirino oculare OLED Quad-VGA, oltre a essere nitidissimo e cromaticamente fedele, offre anche picchi di luminosità incredibili, capaci di rendere l'intera gamma dinamica della macchina. Se si aumenta la luminosità (che di default è più bassa, anche per preservare la batteria, si può arrivare a 3000 nit, un valore notevolissimo, soprattutto perché nell'oculare non ci sono luci parassite o ambientali. „
“ Per sostituire una reflex il mirino è fondamentale e Nikon ha lavorato su due fronti in questo ambito. Da un lato troviamo un pannello OLED Quad-VGA da 3,690k punti ad elevata luminosità, in grado di arrivare fino a 3.000 nit di picco. Dall'altro il sistema Dual-Stream, che sfrutta la capacità di calcolo del processore quad-core EXPEED 7 e riesce a gestire in modo separato i dati che vanno memorizzati sulla scheda di memoria e quelli che invece devono servire alla visualizzazione in tempo reale delle immagini nel mirino. In questo modo è garantita una visione 'migliore del pentaprisma' in cui il flusso di immagini nel mirino ( che può arrivare fino a 120 fps ) non è mai interrotto: nessun black-out (tipico dell'alzata dello specchio nelle reflex o della memorizzazione del file nelle mirrorless), ma nemmeno nessun rallentamento. Le immagini scorrono nel mirino sempre fluide anche durante le raffiche più profonde. Davvero a volte non ci si accorge nemmeno di scattare.
Il mirino è davvero uno dei punti di forza di questa fotocamera: è sempre fluido e chiaro, con un'esperienza che può essere paragonata a quella del vetro delle reflex. In più anche durante le raffiche più profonde la visualizzazione è sempre fluida, senza blackout o frame persi, superando in questo aspetto l'esperienza delle fotocamere reflex. „
“ The Z9's electronic viewfinder is excellent as well. Before diving into the specifics, it's worth pointing out that it's extremely bright. At default settings, it looks somewhat typical, but if you dive into the Setup Menu, then select Viewfinder brightness, you can set it to Hi.2, which at about 3,000 nits is brighter than the maximum brightness of my HDR television and MacBook Pro's HDR display (1,600 nits). The black levels are quite good even at the maximum brightness, which is impressive, although perhaps unsurprising since it's an OLED panel. It's not as sharp as the EVF in the A1 (3,690K dots versus 9,437K dots), nor does it have as much magnification (0.8x versus 0.9x), but the Z9's EVF is nonetheless extremely impressive.
The Z9's EVF – and LCD – has a trick up its sleeve that sets it apart from the competition. The EVF, dubbed a 'Real-Live viewfinder' by Nikon, is blackout-free. And that's not just marketing speak. It truly is blackout-free. The Z9 uses only an electronic shutter, more on that later, and packs a lot of processing power to achieve this feat. In use, it's amazing.
I've talked quite a bit about the EVF, but it's worth discussing again within the context of continuous shooting. The EVF is so good when shooting high-speed bursts. It's never been so easy to track a moving subject while shooting at 20 frames per second. At 120fps, it's great too, although the EVF itself refreshes at 60fps. What's somewhat interesting about the EVF, though, is that even if other EVFs offer faster refresh rates or more resolution, the Z9's felt smoother and sharper in use . I think this is because it's just so steady, no matter what you're doing. In contrast, other EVFs can sometimes be jarring with changes in resolution during autofocus, surprising brightness shifts when metering or just other quirks that never bothered me before but might bother me now after using the Z9.
The Z9's Real-Live viewfinder is possible thanks to the camera's unique Dual-Stream technology. Because the camera uses an electronic shutter and the stacked sensor offers fast sensor readout speeds, the EXPEED 7 processor simultaneously works through the image feed, sending one data stream to the memory card and another to the display/EVF. It's a lot of fancy terminology to describe what feels incredibly straightforward in use. The EVF is smooth and blackout-free. There's just nothing standing in the way of seeing what your lens is pointed at, no matter how fast you're shooting, and it's liberating. „
Quando poi si legge questo, sul sistema AF:
“ Autofocus and performance: Pro-level performance across the board
Autofocus: The Z9 stays glued to even challenging subjects
The Nikon Z9 features a new autofocus system, and wow, is it ever good! Nikon's 3D tracking is back, last seen in the Nikon D6, and it's better than ever, per Nikon. I've personally never shot with the D6. However, I did shoot with the D5. I found that the previous Nikon Z cameras couldn't quite match the speed and 'stickiness' of the D5's autofocus system, even though Z cameras have better autofocus area coverage and some other neat bells and whistles. The Nikon Z9 combines the best of both worlds to great effect.Let's get some specs out of the way. The Z9 has 493 total autofocus points, and 405 are available in Auto-area AF. That's a five times increase compared to the Auto-area AF mode in the Z7 II. That's a big deal in part because Auto-area AF with the automatic subject detection technology works very well, so having more than 400 points and excellent coverage in that mode makes the Z9 a more versatile camera for a wide range of moving subjects. The camera can detect and track various subjects, including humans, non-human animals (dogs, cats and birds are listed, although I suspect it'd work for some others as well), and vehicles (cars, motorcycles, bicycles, planes, and trains).
You can set the camera to detect a subject from that group automatically, and it works very well. For example, when photographing a dog in heavy snow, the camera easily found the face and eyes, even when they were small in the frame, and stayed pretty well stuck to the subject. I think that the 24-70mm F2.8 S lens I was using perhaps was the limiting factor in achieving nearly-perfect autofocus because the camera's autofocus area was essentially glued to the subject as he moved through the frame, and the lens had to try to keep up.
When considering low-light autofocus, the Z9 is Nikon's best camera yet, too. The camera can focus down to -8.5 EV with the newly-branded Starlight View mode. Without that mode, the camera is rated to focus down to -6.5 EV, which is still 2.5 EV better than the Z7 II in its Low-Light AF mode. Low-light AF performance was excellent during my time with the camera. Unfortunately, I couldn't do any night sky photography as the weather didn't cooperate, but I hope to test the 'Starlight' view autofocus feature another time.
As an aside, speaking of night sky photography, the Z9 has illuminated buttons and a special mode to give a red tint to the display and EVF, which will help preserve night vision. Great features for night sky photography!
Alright, back to autofocus: the Z9 excels. The included autofocus area modes work well for a wide variety of subjects. When using eye-detect technology, Auto-area AF works well. The dynamic-area and spot AF modes are great options for more predictable subjects. The joystick works well for moving the autofocus point or switching between eyes when using automatic subject-detection modes.
Continuous autofocus performance is very fast. I recently shot with the Sony A1, so while I was shooting with the Z9, I was trying to perform a mental comparison. Honestly, I can't tell which is better without having them both simultaneously. Both the Sony A1 and the Nikon Z9 are extremely impressive. However, what's immediately obvious when using the Z9 is that it's much faster than the Z6 and Z7 cameras and offers a more impressive suite of autofocus modes and technology.
Overall, the Nikon Z9's autofocus performance is outstanding. The camera's new autofocus system feels more mature and refined than the already impressive autofocus we saw with the Z6 II and Z7 II cameras. Much like the Z9's EVF gets out of your way while shooting, as does the autofocus system, because it just works, and there's not much to think about when shooting. „
È facile capire che frasi come questa:“ Canon and Sony will see what Nikon has done and have to work just that much harder. „
o questa:“ Nikon says the camera is 'revolutionary,' and it's hard to argue against the claim. „
sono fondate.
Non sono fanboys che parlano.
Sono persone che fanno di mestiere i recensori.
Se 9 su 10 scrivono, dopo averla utilizzata ed argomentando punto per punto, che la Z9 è straordinaria, non si può pretendere di puntare i piedi a terra dicendo "non è vero".